Ekspresy do kawy na Ceneo

Kawa rozpuszczalna czy parzona? – wybierz idealny napój do śniadania

Śniadanie to kluczowy punkt dnia, od którego zależy także jego dalsza część. Aby poranne przebudzenie było przyjemne, po posiłku sprawdzi się aromatyczna kawa, która rozpieści zmysły. Jaka kawa spisze się najlepiej o poranku – rozpuszczalna, parzona czy zbożowa?

Jakie atuty ma kawa parzona?

Kawa parzona, czyli popularna kawa sypana, uważana jest za zdrowszy wariant kawy w porównaniu z kawą rozpuszczalną. Wynika to przede wszystkim z tego, że powstaje poprzez mielenie palonych ziaren i nie jest przy tym poddawana żadnym, skomplikowanym obróbkom technologicznym. Niezależnie od konkretnego gatunku (arabika lub robusta) kawa parzona zawiera cenne antyoksydanty, a także większą ilość kofeiny niż kawa rozpuszczalna, przez co bardziej pobudza. Dodatkowo, ze względu na swą „naturalność” kawa parzona jest bardziej aromatyczna i po prostu smaczniejsza niż kawa rozpuszczalna, jednak ta kwestia jest zawsze sporna i traktowana jako indywidualna. 

Czy kawa rozpuszczalna to dobry wybór?

Kawa rozpuszczalna produkowana jest z reguły z ziaren gorszego sortu, dlatego też ma mniej wyraźny smak, a także jest uboższa w korzystne dla organizmu składniki, takie jak np. antyoksydanty. Ponadto, badania wykazały, że może zawierać szkodliwy dla zdrowia nikiel. Kawa rozpuszczalna przez jej zwolenników ceniona jest za szybkość przygotowania, co z pewnością jest znaczące o poranku. Dodatkowo, doceniają ją też osoby, które preferują słabsze kawy – kawa rozpuszczalna zawiera mniej kofeiny niż kawa parzona. 

Nasza redakcja wypiła już nie jedną kawę, dzięki temu udało nam się ułożyć krótki ranking marek które szczególnie polecamy. Zapoznaj się z nimi już teraz na stronie Polecane Kawy.

Warto jednak podkreślić, że nie ma jednoznacznych badań, które dowiodłyby, że któraś z powyższych kaw jest zdrowsza, dlatego też żadna z nich nie jest zalecanym napojem do lub po śniadaniu. 

Przeczytaj także:   Espresso lungo vs standardowe espresso – różnice, procedury parzenia oraz inne wersje

A może lepsza będzie kawa zbożowa?

Prawdziwy kawosz, gdy słyszy, że ma zamienić swój ulubiony napój na kawę zbożową, to z pewnością będzie się wzdrygał i oburzał. W powszechnej opinii jest to dobre rozwiązanie dla kobiet w ciąży i dzieci, dlatego też miłośnicy aromatycznego, pobudzającego napoju z pewnością nie będą traktować jej jako alternatywy. Warto jednak przyjrzeć się zaletom, jakie posiada kawa zbożowa i dopiero wtedy ocenić, czy nie będzie to lepsza opcja napoju do śniadania, a tradycyjną kawę zostawić sobie na inne pory dnia. 

Jakie zalety ma kawa zbożowa?

  • wspomaga odchudzanie – zawiera dużą ilość błonnika, który poprawia perystaltykę jelit
  • poprawia funkcjonowanie mózgu – pobudza go, gdyż zawiera dużą ilość węglowodanów
  • jest świetnym źródłem wapnia – jest on potrzebny, aby układ ruchu był jak najdłużej sprawny
  • zawiera wiele witamin i minerałów – w tym m.in. cynk, fosfor, potas, witaminy z grupy B, co korzystnie wpływa na ogólne funkcjonowanie organizmu

I jak, wiesz już, jakiej kawy napijesz się o poranku?